.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خدمات جديد براي مسافران نوروزي

با نزديك شدن به نوروز و فصل سفر ؛ ارگان‌ها و نهادهاي مختلفي ازجمله نيروي انتظامي، هلال احمر، راهنمايي و رانندگي و ديگر ارگان‌ها تمهيدات ويژه‌اي را براي كاهش تلفات جاده‌اي و انجام سفرهاي بين شهري راحت براي گردشگران به‌كار مي‌گيرند كه از جمله آنها افزايش پايگاه‌هاي هلال احمر و پليس راه در جاده‌ها همراه با تازه ترين فناوريها و خدمات نوين است.

به عنوان مثال تمامي گشت‌هاي پليس راه در نوروز امسال به سامانه اطلاعات رانندگان شامل: اطلاعات دارندگان گواهينامه، تخلفات حادثه‌ساز افراد و اطلاعات خودروهاي مسروقه؛ مجهز مي‌شوند و بدين ترتيب در تمامي جاده‌هاي كشور، ماموران پليس راه مي‌توانند سابقه رانندگان را استعلام كنند.

به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، از نوروز امسال؛ قفل چرخ‌ها به جاده‌ها رفته و تمامي خودروهاي متخلف كه داراي سرعت و سبقت غيرمجاز باشند در جاده‌ها با قفل چرخ متوقف مي‌شوند.

اين قفل چرخ‌ها در دو بخش خودروهاي سبك و سنگين خريداري شده و بدين ترتيب كاميون‌ها نيز درصورت انجام تخلفات حادثه‌ساز در جاده‌ها با قفل چرخ متوقف مي‌شوند.

كيت‌هاي جديد تست اعتياد در جاده‌هاي كشور به‌كارگيري مي‌شود و از سيستم GPS بيسيم در خودروهاي عمومي استفاده مي‌شود.

كيت‌هاي بزاقي تست اعتياد، در چند مرحله تست شده و مي‌توانند ظرف چند دقيقه اعتياد راننده را به تمامي انواع مواد مخدر مشخص كنند.

اين كيت‌ها در اختيار ماموران پليس‌راه قرار گرفته و در طرح نوروزي رانندگان بار و مسافر مشكوك و رانندگان شخصي كه تخلفات حادثه‌ساز داشته باشند؛ مورد آزمايش اعتياد در جاده‌ها قرار مي‌گيرند.

تجهيزات نوين پايگاه‌هاي امداد و نجات

در زمان حاضر 800 آمبولانس با متوسط عمر 12سال در پايگاه‌هاي امداد و نجات کشور وجود دارد که در راستاي نوسازي اين ناوگان طي سالجاري و سال آينده، 400 آمبولانس مجهز با ويژگي‌هاي خاص به اين ناوگان اضافه مي‌شود.

210 پايگاه امداد و نجات ثابت در تمام فصول سال در جاده‌ها مستقر هستند كه در طرح نوروزي يا زمستاني تعداد آنها به 665 پايگاه امداد و نجات و 344 پايگاه پشتيباني مي‌رسد.

به‌گفته مدير روابط عمومي سازمان امداد و نجات هلال احمر؛ بيشتر مراجعات به پايگاه‌هاي اين سازمان در ايام نوروز سال گذشته شامل درمان‌هاي سرپايي از قبيل سوختگي و ضربات جزئي و در برخي از موارد سوانح شديد رانندگي بوده است. خدمات پايگاه‌هاي امداد و نجات در جاده‌ها در حد امكانات اوليه و پيش بيمارستاني و انتقال بيماران است.

بهداد گفت:« در نوروز 87، سيزده هزار و 409 نفر تحت پوشش درماني پايگاه‌هاي امداد و نجات هلال احمر قرار گرفته‌اند كه از اين تعداد به 4 هزار و 926 نفر كمك‌هاي اوليه داده شده است و 522 فقره خدمات نجات و رهاسازي ناشي از تصادفات، 7 هزارو 921 نفر درمان سرپايي و مجروحان، دو هزار و 857 نفر اعزام مجروحان به مراكز درماني، 65 هزار و 593 نفر خدمات درمان سرپايي مانند دادن دارو و انجام تزريقات، 53 هزار و 775 نفر اسكان و تغذيه اضطراري ازجمله فعاليت‌هاي پايگاه‌ها در ايام نوروز بوده است.»

سازمان هلال احمر در ايام نوروز امسال 196 پرواز امداد هوايي داشته‌است. مسئول روابط عمومي اين سازمان در واكنش به اين موضوع كه عملكرد امداد هوايي براي مردم نامشخص و نامعلوم است، گفت:« ما تنها در 4 استان كرمان، كرمانشاه، تهران و مشهد امداد هوايي داريم بنابراين تعداد پروازهاي نيز كم است و مردم از عملكرد اين پروازها در موارد بحراني مطلع خواهند شد. با اين وجود امسال 431 نفر مجروح توسط امداد هوايي انتقال يافتند. نوروز 88 نيز به تعداد بالگردهاي امداد موجود 5 بالگرد در شهرهاي ديگر كشور افزوده مي‌شود.»

بهداد تصريح كرد:« 210 پايگاه امداد و نجات ثابت در تمام فصول سال در جاده‌ها مستقر هستند كه در طرح نوروزي يا زمستاني تعداد آنها به 665 پايگاه امداد و نجات و 344 پايگاه پشتيباني مي‌رسد. خود امدادي، آمادگي خانواده‌ها براي مقابله با حوادث و سوانح، گسترش امدادگر محله، گسترش آموزش‌هاي همگاني امداد و نجات جاده‌اي از اولويت‌هاي اين نهاد است.»

وي ادامه داد:« درحال حاضر يك فروند بالگرد امداد نيز براي امدادرساني به گردشگران راهيان نور در استان خوزستان مستقر شده است.»

مدير روابط عمومي هلال احمر به اجراي طرح ملي امداد و نجات نوروز 88 به منظور ارايه خدمات خاص امداد به مسافران نوروزي خبر داد و گفت:« ارائه خدمات اوليه جستجو و رهاسازي، نجات و انجام كمك‌هاي اوليه درماني ضروري به مصدومان و مجروحان تصادفات و ساير سوانح در حوزه عملياتي تحت پوشش، انتقال و جابجايي مصدومين سوانح به مراكز درماني از پيش تعيين شده درصورت نياز و با هماهنگي و مشاركت‌ ساير نهادهاي مسوول در اين امر (فوريت‌هاي پزشكي_ پليس راه) و ارائه خدمات امدادي اضطراري (اسكان و تغذيه) به در راه ماندگان و انجام مراقبت‌هاي لازم تا رفع مشكل برابر ضوابط و مقررات ازجمله فعاليت‌هايي است كه در اين طرح انجام مي‌شود.»

وي افزود:« ارائه خدمات درماني سرپايي اضطراري برابر ضوابط و مقررات، برخورد مناسب و عطوفت‌آميز و ارائه خدمات حمايت‌هاي رواني، اجتماعي به سانحه‌ديدگان، برنامه‌ريزي براي هماهنگي بيشتر و تقويت همكاري‌هاي بين جمعيت استان و شعب تابعه با سازمان‌ها و نهادهاي همكار و مسوول در طرح نوروزي درخصوص جانمايي محل استقرار پست‌ها، اجراي عمليات، آمادگي براي پاسخگويي ساير سوانح، پذيرش مجروحين و مصدومين ، مشاركت‌ در طرح اسكان اضطراري مسافرين نوروزي و تنظيم برنامه‌هاي مناسب تبليغاتي و اطلاع رساني در ايام نوروز انجام مي‌شود.»

مسافران مي‌توانند با سامانه پيام كوتاه 3000147 با سازمان امداد و نجات در ارتباط باشند.

بكارگيري كيت‌هاي تست اعتياد

همزمان با آغاز طرح نوروزي كه از 25 اسفند ماه آغاز شده ، كيت‌هاي تست اعتياد در جاده‌هاي كشور بكارگيري شده و رانندگان متخلف كه سرعت غيرمجاز بروند در جاده‌ها 30 هزار تومان و رانندگاني كه حركات نمايشي انجام دهند 35 هزار تومان و سه تا هفت روز توقيف خودرو در انتظار آنها خواهند بود.

در طرح امداد نوروزي که تا 15 فروردين 1388 ادامه دارد، تمامي جاده‌ها و محورهاي مهم کشور تحت پوشش خدمات امدادي هستند و نمايندگي‌هاي مجاز سايپا و ايران خودرو نيز خدمات به مسافران نوروزي ارايه خواهند كرد.

"سعيد مارکلايي"، مديرعامل امداد خودرو گفت:« 36 هزار کيلومتر از جاده‌هاي پرتردد کشور زير پوشش خدمات امدادگران شرکت امدادخودروي سايپا و نمايندگي‌هاي مجاز سايپا قرار دارد.»

مديرعامل امداد خودرو افزود:« در اين طرح 650 دستگاه خودرو امدادي، 900 امدادگر، 700 نمايندگي مجاز به صورت کشيک و 479 پايگاه امدادي شرکت امداد خودرو سايپا فعاليت دارند.»

گشت نامحسوس پليس

ناجا هم اقدامات ويژه‌اي براي تامين امنيت جاده‌ها در نوروز 88 درنظر گرفته است که استقرار تيم‌هاي نامحسوس گشت خودرو در کنار تيم هاي محسوس از جمله آنهاست. تعداد اين تيم ها امسال 200 درصد افزايش يافته است.

سردار احمدرضا رادان گفت:« رنگ خودروهاي تيم هاي نامحسوس همانند خودروهاي شخصي است. اين خودروها با داشتن کارت حکم ماموريت و چراغ گردان سيار در جاده‌ها مستقر و عمليات کنترل را تحت پوشش نيروي انتظامي با اتخاذ تمهيدات ويژه‌اي در نوروز به عهده مي‌گيرند.»

وي افزود:« اين اقدام به اين منظور است که راننده‌ها متوجه باشند تا از هرگونه سرعت غيرمجاز و انحراف به چپ بايد خودداري کنند تا مسافرت ايام نوروزي به کام خودشان و ديگران تلخ نشود.»

جانشين فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اينکه نوروز 88 در دو موضوع ترافيکي درون شهري و برون شهري و بحث انتظامي پيگيري مي شود، اظهار کرد:« طبيعي است که در برخي از شهرها که خالي از سکنه مي‌شود، تلاش ما بر اين است که در بحث انتظامي امنيت کافي را ايجاد کنيم، از اين رو 11 هزار گشت در دو شيفت با خودرو و موتورسيکلت انجام وظيفه خواهند کرد.»

رادان درخصوص اقدامات پيشگيري گفت:« 6 هزار و 400 گشت زوج پياده، 3هزار موتورسيکلت، استقرار 419 کانکس در سطح شهرهاي خالي از سکنه يا اسکان بيش از حد و حضور 17 هزار نگهبان محله ازجمله اين اقدامات است.»

وي درباره موضوع راهنمايي رانندگي درون شهري به حضور 2 هزار و 300 گشت خودرو، 2 هزار و 100 پاس پياده، 2 هزار و 100 تيم موتورسيکلت و 300 تيم نظارتي اشاره و اظهار کرد:« استقرار هزار و 800 گشت خودرو، هزار و 100 مراقب راه، 2 هزار و 300 پاس پياده و 324 کانکس در بين راه‌ها و 120 تيم موتورسيکلت از اقدامات ويژه برون شهري براي نوروز 88 است.»

رانندگان حادثه آفرين

با همه تلاشي كه ارگان‌هاي مختلف براي تجهيز جاده‌هاي كشور و خدمت رساني به مسافران در جهت كاهش امار تصادفات انجام خواهند داد سردار رويانيان هشدار داد كه باين وجود آمار تصادفات به خاطر نامناسب بودن جاده‌هاي كشور افزايش خواهد داشت.

سردار رويانيان در همايش «مازندران، ترافيک و آينده» با اشاره به وجود 180 هزار کيلومتر جاده در کشور گفت:« 150 هزار کيلومتر راه روستايي و فرعي در کشور وجود دارد که از لحاظ ايمني و علائم قابل اعتماد نيست و پليس در اين راه‌ها هيچ کنترل و نظارتي ندارد.»

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي کشور گفت:« در حوزه حمل ونقل، سند توسعه ملي وجود ندارد و وزارت راه و ترابري بر 30 درصد حمل و نقل عمومي برون شهري مديريت ندارد.»

او اضافه کرد:« در شهرهاي کشور نيز راهبرد و مديريت واحدي بر حمل ونقل وجود ندارد و در معابر و جاده هاي کشور، شش برابر ظرفيت حمل ونقل و رفت و آمد مي‌شود.»

با درنظر گرفتن اينکه قوانين راهنمايي و رانندگي که اينک در کشور اجرا مي‌شود 38 سال پيش نوشته شده است، رويانيان هشدار داده است رانندگان ما در «جاده هاي ديروز» و با «خودروهاي فردا» به قتل مي‌رسند و حادثه مي آفرينند.

آمار تلفات جاده‌اي در نوروز 87

براساس بررسي‌هاي انجام شده در واحد آمار سازمان پزشکي قانوني کشور، در فروردين ماه امسال 2 هزار و 14نفر بر اثر تصادفات رانندگي جان خود را از دست دادند که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 4 درصد کاهش يافته است. اين گزارش مي‌افزايد:« وقوع دو حادثه جمعي در ايام نوروز امسال(25 اسفند 86 الي 15 فروردين 87) باعث افزايش رشد تلفات اين ايام نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ميزان 3/2 درصد شده است. براساس اين گزارش تعداد کشته هاي ايام نوروز 1535 نفر بوده که بيشترين تصادفات منجر به مرگ در روزهاي پنجم فروردين(111 نفر)، 29 اسفند (97 نفر) و سيزدهم فروردين(95 نفر) و کمترين تصادفات منجر به مرگ در روزهاي چهاردهم و پانزدهم فروردين(هر کدام 59 نفر) رخ داده‌اند.»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.615 seconds.